Cum sa controlezi si sa previi roirea familiilor de albine este un topic discutat intens acum. Primăvara este o perioadă în care apicultorii pot avea  surprize din partea albinelor. Fenomenul de roire are loc atunci când ecloziunile depăşesc rata mortalităţii lucrătoarelor, populaţia creşte şi spaţiul din stup se micşorează. Un stup poate găzdui un anumit număr de indivizi, odată ce este depăşită capacitatea, familia se divide. Fenomenul de roire apare către sfârşitul primăverii, perioada în care există multă hrană.

       Un roi este, grupul de albine lucrătoare însoțite de o matcă bătrână. În timpul roiri se produce o stagnare a acitivatilor din familia de bază, a dezvoltării familiei şi acumulării rezervelor de hrană. Activitatea de cules scade odată ce albinele încep să clădească botci. Culegătoarelor le poate lua minute bune până când găsesc albine de casă cărora să le predea proviziile.

  Dacă culesul scade atunci nici matca nu mai este hrănită corespunzător cea ce reduce producţia de feromon inhibitor în gladele mandibulare al mătci şi lucrătoarele încep să clădească botci, albinele nu mai primesc hrană de la culegătoare şi astfel apare instinctul de căutare de locuri pentru cuibărit, la albinele culegătoare.

   Fenomenul de roire începe prin mişcări şi zumzete particulare –dansuri de desprindere– ale lucrătoarelor. Prin contactul cu o dansatoare se transmite instinctul de roire şi celorlate lucrătoare astfel încât la un moment dat o bună parte din populaţia familiei părăseşte stupul că roi, împreună cu mataca bătrână. Fenomenul de roire are loc după eclozionarea primelor mătci. După ce roiul părăseşte familia mama acesta este ”ghidat” de cercetașe pentru a găsi un prim loc de aterizare.

     După ce au găsit un loc de aterizare, cercetaşele continuă să caute în zona adăposturi. Acestea comunică cu celelalte albine prin dansuri asemănătoare celor de roire şi unele asemănătoare celor care  indică surse de cules, daca conditiile ar fi diferite. Cercetaşele care au un dans mai îndelungat sunt cele care indică un loc bun pentru stabilirea roiului. Aceste albine marchează locul respectiv pentru a atrage roiul.

   Sunt familii de albine care nu roiesc, fenomen numit anecbalie. Acestea se menţin prin creşterea şi înlocuirea naturală, periodică a mătcilor. Îmulţirea familiilor de albine se poate face şi artificial prin intervenţia apicultorului. Tendinţa de roire poate ajunge să fie perpetuată în stupină dacă apicultorul prinde şi păstrază toţi roii naturali. Primul roi poate fi urmat de un roi secundar, terțar, toţi din aceeaşi familie, în unele cazuri fenomenul de roire poate duce la desfinţarea familiei mamă.

     În familia mamă, din una din botcile clădite eclozioneaza o matcă. După 2-6 zile aceasta iese la zborul de împerechere -către locurile de adunare a trântorilor aflate la 6-15m înălţime de sol. Matca repetă de mai multe ori zborul de împerechere. Când se întoarce în stup această încă mai poartă ”semnul de împerechere” (partea anterioară a organelor genitale masculine). Semnul de împerechere şi începutul pontei sunt folosite de crescătorii de mătci că indicii ale împerecherii. Datorită acestor indicii, apicultorul îşi poate da seama dacă o matcă tânăra a reuşit să se împerecheze.

      Apicultorul poate pătrunde taina înmulţirii naturale a albinelor prin urmărirea unui roi natural, a comportamentului său, prinzându-l şi instaladu-l într-un stup. Aceştia pot fi primi paşi în a stăpâni tehnică înmulţirii artificiale.

Cum sa controlezi si sa previi roirea familiilor de albine

    Aş dori să continui şi mai departe prin a enumera câteva aspecte referitoare la roirea albinelor :

  • În funcţie de locaţia în care s-a stabilit un roi poate intra în modul defensiv, dacă este provocat. Se pierde jumătate din puterea familiei de albine. Asta înseamnă că refacerea rezervelor de nectar se realizează  mai greu. Un stup care a roit nu va mai produce aceeaşi cantitate de miere.

  •  Roii  îşi pot alege locuri ciudate pentru a se stabili, sus într-un copac, în locuri publice, în acoperişurile caselor şi pe pereţii acestora.

  • Cum am spus şi mai sus din familia mamă pot rezulta mai mulţi roii, primul va fi mai mare ceilalţi ceva mai mici. Unii roi poate conţine şi mătci virgine care au eclozionat şi au plecat din stup odată cu acesta.

  • Roirea poate pune în pericol familia ce a rămas în stup pentru că rămâne foarte puţină albină si până când se v-a  imperechea matca tânără va mai dura ceva timp. Chiar daca se împerechează exista posibilitatea de a nu se mai întoarce in stup.

     Apicultorul trebuie să se  asigure că  forţa şi sănătatea famillior de albine este menţinută. O parte importată în fenomenul de roire îl are şi genetica. Unele rase de albine sunt înclinate mai mult spre a roii faţă de  altele care nu roiesc mult.

    Rasa de albine afircanizata Apis scutellata este o specie complet diferită faţă de rasele de albine europene. Albina africană este un hibrid ce a luat naştere prin combinarea rasei italiene cu cea africană. Roieste mult şi este foarte agresivă.

Cum poate intervenii apicultorul

    În primul rând este foarte important să facem diferenţa între controlul roirii, prevenirea roirii şi managementul de  roire.

        Controlarea roirii se referă la paşii pe care îi facem pentru a reduce riscul de roire.

       Prevenirea roirii include acţiunile pe care le luăm atunci când familia a intrat în frigurle roitului şi încercam să oprim roirea.

     Managemetul roirii reprezintă acţiunile pe care noi le luăm după roire.

Controlul roirii

   De obicei familiile de albine cu mătci bătrâne sunt mult mai predispuse la roire faţă de familiile cu mătci tinere. Aşa dar  matca bătrână şi suprapopularea stupului poate prezenta un factor ce duce la apariţia roirii. De aceea trebuie să asigurăm din timp o matcă tânără în stup, astfel în primăvară nu vor există probleme şi prevenim roirea familie de albine.

    Asigurarea în stup a spaţiului necesar pentru puiet şi rezevele de miere. Înlocuirea ramelor vechi reduce riscul apariţiei bolilor şi ţine albinele ocupate în primăvară. Ramele mai vechi de 4-5 ani necesită să fie înlocuite. Dacă toate ramele din stup sunt ocupate cu puiet atunci se pot scoate ramele cu miere din laterale, astfel putem crea şi mai mult spaţiu pentru ouat.

Prevenirea roirii

     Chiar dacă matca este bună şi în stup există spaţiu suficient albinele tot vor face botci (celule pentru matcă), unele mai mici altele mai mari de obicei pe marginea ramelor cu puiet.  Clădesc aceste celule pentru orice eventualitate, când aceste celule sunt ouate atunci ştim sigur că famila de albine a intrat în frigurile roitului. Imediat ce botcile au fost capacite din famila mama  se desprinde primul roi.

     Înlăturarea botcilor nu ajută foarte mult pe termen lung. În acest caz se pot crea roi pe 2-3 rame. Căutăm rame cu ouă, puiet căpăcit şi albină (rame pe care nu sunt trase botci de roire). Aceste rame se pun într-o cutie mai mică, în lipsa mătci albinele vor trage botci din celulele cu ouă şi astfel în scurt timp roiul v-a avea şi o matcă.

Managementul roirii

     Daca famila de albine a roit, nu este totul prierdut. Un roi poate fi pus cu uşurinţă în stup, dacă reuşeşti să ajungi la el !  În caz că roiul este aşezat într-un loc accesibil acesta poate fi pus cu uşurinţă într-un stup. Tot ce trebuie să faci este să scuturi toată albina în stup. În acesta se pun rame noi, necladite. De obicei 2-4 rame, roii clădesc foarte repede.

      Mutarea roiului la câţiva km faţă de locul în care a fost găsit este o idee bună pentru că există posibilitatea ca albniele cercetase să fi găsit alt loc în care să se instaleze. Există şi posibilitatea de a nu avea un stup în preajmă sau roiul s-a stabilit într-un loc dificil, în aceste condiţii pot fi folosite găleţi, cutii de carton, coşniţa(skep) un stup primitiv etc.

Reconstruirea familie de albine care a roit

  Albinele care rămân în familia mamă au nevoie de atenţia apicultorului. Familia poate fi întărită  cu puiet căpăcit, se pot lua rame din familiile puternice. Aceasta trebuie refăcută cât de repede posibil pentru a avea şanse de supravieţuire. Famila mamă trebuie să fie lasta în pace acesta nu mai reprezita un bun activ pentru apicultor pentru că nu v-a mai produce miere.

     Pe de altă parte roiul principal are o matcă bătrână. Tocmai de aceea trebuie luată în considerare schimbarea mătcii cât de curând posibil. Matca nouă trebuie să fie împerecheata, dintr-o famili care are un grad de roire mai mic pentru a evita perpetuarea acestei trăsături în prisacă.

    Sper  să te ajute informaţiile din accest articol. Vreau să aud de la tine alte metode de organizare a familiei de albine astfel încât să nu roieasca primăvară. Lasă un comentariu mai jos şi îţi voi răspunde.

7 comentarii

  1. ff bun articolul ,,,,daca ridici in cat rame cu puiet din stup si bagi foite la cladit ,,,se poate opri roitul

    1. Multumesc !

      Da se poate si asa dar trebuie sa adaugi un corp pentru rama intreaga. In locul ramelor cu puiet poti sa bagi rame cu faguri pentru cladit sau rame deja cladite in care matca poate oua. Si trebuie sa rupi toate botcile de roire.