Extracţia mierii reprezintă activitatea ce aduce cea mai mare satisfacție apicultorilor. Roadele munci lor, munci albinelor,  se reflectă în producţia de miere. Şi vine o vreme când trebuie să extragi şi mergi la câmp, se aude doar zumzetul albinelor în pavilion şi sunetul scos de centrifugra. Un râu de miere începe să curgă. Te apuci să extragi şi broboane de sudoare rece îţi apar pe frunte,  eşti fericit şi te bucuri precum un copil când primeşte pentru prima dată o jucărie.   🙂

 extractia mierii

       Vreau să prezint această activitate publicului, oamenilor în general interesaţi de apicultură. Este o experienţă unică şi de fiecare dată diferită pentru prisăcari.  Extracţia mierii are loc înainte de încetarea totală a culesului. În funcție de plantele melifere la care au fost transportati stupii extractia se face la rapita, salcâm, tei, floarea-soarelui, coriandru, muștar etc. Fagurii cu miere se scot din stup doar atunci când mierea este maturată.

        Albinele procesează nectarul cules şi după ce îl pun în faguri acesta conţine multă apă. Prin ventilație albinele evaporă apa din miere. După ce excesul de apă a fost evaporat mierea este  capacita cu ceară. Un criteriu practic după care apicultorii se orientează atunci când verifică stupul pentru a extrage este prezenţa coroanei de miere căpăcita în treimea superioară a ramei. Pe parcursul culesurilor principale, de lungă durată, se efectuează extracţii repetate.

         Extracţia mierii se face în cabana stupinei, a pavilionului, sau în alte spaţii închise pentru a evita declanşarea furtişagului. Scoaterea ramelor cu miere trebuie să se facă rapid să nu fie ţinut deschis mult timp  stupul. Îndepărtarea albinelor de pe rame se face prin scuturarea energică a ramelor în stup, dacă mai rămân albine pe ramă se folosește o perie pentru a le înlătura.

      În funcţie de stupul utilizat ramele pot fi scuturate sau dacă se utilizează un stup Dadand, Langhstroh  cum mai multe magazine sub acestea se  pun izgonitori pentru albine. Albinele de sus trebuie să coboare jos pentru a intra în contact cu  matca. Izgonitorile dau voie albinelor să coboare de sus dar nu le  permit să mai urce sus in caturi.   

        Este recomandat ca înainte de a începe extracţia mierii, fagurii să fie grupaţi după culoare pentru a obţine diferite sorturi de miere. Dacă fagurii sunt noi mierea v-a avea o culoare dechisa dacă sunt mai vechi v-a avea o culoare mai închisă.

        Asta pentru că în fagurii mai vechi au crescut generatii de albine și asta a dus la înnegrirea lor și pentru că mierea este depozitată tot în acesti fagurii culoarea acesteai este infulențată și de acest aspect.  După ce au fost grupati se  poate trece la descăpăcire  urmată apoi de extracţia mierii.

       Pentru a descăpăcii fagurii se utilizează cuţitul de descăpăcit. Unii faguri să aibă o suprafaţa neuniform căpăcita şi pentru aceştia se foloseşte furculiţa de descăpăcit. Pentru a fii descăpăciți fagurii se pun în poziţie verticală pe un banc sau o tavă de descăpăcit.

       Bancul facilitează o descăpăcire mai rapidă a fagurilor şi poate fi colectată cu uşurinţă mierea şi ceara din descăpăceala. În timpul descăpăcirii cuţitul se ţine în poziţie orizontală cu faţa interioară a lamei în unghi de aproximativ 350° faţă de suprafaţa fagurelui. Descăpăcirea se realizează prin mişcări scurte şi rapide ale cuţitului de sus în jos.

extractia mierii  extractia mierii

        În cazul stupinelor de tip industrial ce au nevoie de  descăpăcirea unui număr mare de faguri, într-un interval de timp scurt sunt folosite descăpăcitoare mecanice. După ce au fost descăpăciti, fagurii sunt introduşi în exractor, prin centrifugare mierea este extrasă. Când sunt extraşi apicultorul trebuie să fie atent la turaţia extractorului,  dacă este prea mare fagurii se pot rupe, mai ales dacă sunt plini cu miere.

       Astfel turaţia extractorului se măreşte treptat până când se aude sunetul caracteristic rezultat din proiectarea mierii pe pereţii extratorului. E ca şi cum ar începe ploaia numai că în cazul de faţă “plouă” cu miere 🙂 . După ce mierea a fost extrasă de pe o parte, fagurii se întorc pentru a extrage mierea de pe partea cealaltă, asta în cazul  extractoarelor tangenţiale. Actiunea  se repetă de trei ori pentru a realiza o extracţie totală a mierii.

       Dacă se folosesc extractoare radiale întoarcerea ramelor nu mai este necesară pentru că mierea va fii extrasă simultan de pe ambele feţe ale fagurelui. În timpul extracției se asigură strecurarea mierii cu ajutorul sitelor duble pentru a separa mierea de impurităţi cum ar fi ceară, albine. După limpezirea în vasele de stocare  impurităţile de la suprafaţa mierii  se pot îndepărta cu ajutorul unei linguri. 

         Fagurii din care mierea a fost extrasă se introduc  cât de repede posibil în familile de la care provin pentru a fi curăţaţi de albine. Culesurile următoare vor fi folosite pentru a asigura rezerve de miere necesare famililor de albine pentru iernare

       După extractia mierii toate utilajele folosite se spală cu apă fierbinte după care se limpezesc şi se usucă prin expunere la soare.

   Sper să te ajute informațiile din acest articol. Acum ai in minte viziunea desfășurări acestei activităti. Lasă un comentariu mai jos si eu îți voi răspunde.