Productivitatea în apicultură este influențată în mare parte de vârstă mătcilor,  înlocuirea reginelor în mod natural ori prin intervenția apicultorului. În acest articol îți voi arăta cum să înlocuiești o matcă. Pe cale naturală înlocuirea mătci să face în următoarele condiții:

-când familia de albine se pregătește de roire, albinele clădesc un anumit număr de botci. Odată ce a fost capacită prima botcă, o parte din albinele și trântorii familiei părăsesc stupul împreună cu matcă vârstică și formează un roi (roiul primar). Familia veche rămâne cu o regină tânără eclozionată dintr-o botcă.

-în cazul în care matca este prea bătrână ori cu defecte aceasta nu mai poate satisface nevoile de dezvoltare ale familiei, drept urmare albinele clădesc un număr mai mic de botci (2-3) în mijlocul fagurelui. Acestea fiind numite de stupari botci de schimb. Astfel are loc înlocuirea liniștită de mătci.

-dacă matca se pierede ori este strivită din greșală, albinele nu pot crește o matcă așa cum o fac în mod obișnuit. În această situație albinele vor crește o matcă dintr-o larva de trei zile. Acestea vor lărgi celula stricând celulele din jur și transformând-o într-o botcă.(botcă de salvare).Atunci când familia de albine pierede matca într-o perioadă în care nu există larve tinere, albinele încearcă să devină ele însăși mătci. Aceste albine se numesc albine ouătoare și din oualele depuse vor ecloziona numai trântori. Familiile de albine ajunse în această stare se numesc bezmetice.

Înlocuirea mătcilor artificial

        Cea mai bună metodă de înlocuire a mătci într-o familie orfanizată este cea cu o matcă tânără și împerecheată. Astfel familia se dezvoltă în condiții normale. Creșterea și păstrarea mătcilor de rezervă necesită timp și pricepre din partea apicultorului pentru că acesta trebuie să asigure primirea lor de către albine. Mai multe informatii despre cresterea mătcilor poti găsi aici.

Condiții necesare pentru ca o familie orfanizată să primească matca:

-matca trebui să fie introdusă în stup seara

-să existe cules, iar în lipsa culesului familia trebuie să fie hrănită suplimentar înainte de introducerea mătci, în ziua introducerii și ziua următoare.

-albinele să nu fie iritate

-după introducerea mătci familia nu trebuie să fie deranjată, timp de trei zile

Metode de introducere a mătcilor împerecheate în familiile orfanizate

Introducerea mătci direct pe fagure. Această operațiune se realizează astfel: se scoate din nucleu o matcă tânără și împerecheata, împreună cu rama pe care se găsește și se duce la stupul în care se află familia căreia trebuie să i se schimbe matca. Este recomandat a nu se folosi deloc fumul. Matca necorespunzătoare este ridicată de pe fagure și înlocuită cu matca tânără, care trebui să fie așezată în același loc de unde a fost ridicată cealaltă matcă. Această operațiune trebuie să fie executată cu repeziciune pentru a nu da timpul necesar albinelor să simtă înlocuirea mătci. Apicultorul trebuie să fie curat pe mâini pentru că altfel ar transminte un miros străin mătci.

Introducerea mătci într-o familie orfanizata. Familia de unde s-a ridicat matca necorespunzătoare și toate ramele cu puiet necapacit este ținută astfel 3-6 ore . După șase ore se introduce în mijlocul cuibului unul sau doi faguri cu puiet împreună cu albinele și matca tânără.

Colivia Titov. Matca izolată în colivie este introdusă în familia orfanizata. Această se face în deosebi seară. Colivia se așează între fagurii din cuib (cei mai apropiați de urdiniș). În ziua următoare, către seară, stuparul deschide stupul și cercetează colivia. În cazul în care albinele stau liniștite pe colovie și hrănesc matcă atunci acesta este semnul care indică aceceptarea mătci. Pentru a da posibilitaea albinelor să elibereze matcă se deschide orificul de jos al coliviei și se astupă cu o bucată de fagure artificial, în care se dau câteva găurele . După 2-3 zile se controlează familila de albine pentru a constata primirea mătci. Dacă albinele sunt agitate și se îngrămădesc în jurul mătci atunci acesta este un semn care indică faptul că matca nu a fost acceptată, în cazul de față se închide stupul și se cercetează ziua următoare.

Folosirea căpăcelului din plasă de sârmă pentru introducerea mătci. Căpăcelul de plasă de sârmă trebuie să aibă ochiuri de 2mm. Pentru a construi capaceleul e nevoie de o bucată din palsa de sarama de 20×18 cm, colțurile se tăie pe o adâncime de 2-3 cm după care marginile vor fi îndoite. Căpăcelul trebuie să fie poziționat pe o bucată de fagure unde sunt celule goale și celule cu miere iar matca trebuie să fie prinsă sub căpăcel pe fagurele unde a fost găsită, țin să menționez că aceasta trebui să fie prinsă împreună cu albinele de pe fagure. Matca va începe să depună ouă în celule și asta va favoriza primirea ei de către albine. Căpăcelul poate fi scos odată cu apariția ouălor.

   Introducerea mătci prin intermediul ultimelor două metode arătate mai sus este recomandată doar atunci când sunt perioade lipsite de cules. Când în natură  nu e cules albinele primesc  foarte  greu o matcă.

   Sper să te ajute informatiile prezentate în acest articol. Vreau să aud  și de la tine alte metode de înlocuire a unei mătci. Lasă un comentariu mai jos și îti voi răspunde.

   Dacă vrei să primești notificări pe e-mail de fiecare dată când public un articol introdu adresa în căsuta de jos, alăturăte coloniei 🙂 . 

3 comentarii

Cum sa pregatesti familiile de albine pentru polenizare. | In lumea albinelor · 25 martie 2017 la 13:05

[…] activă, cu zece sau douăzeci de rame, puiet în toate fazele de dezvoltare, provizii de hrană, matcă tânăra şi prolifică. Dacă familiile de albine se folosesc pentru polenizare după data de 15 […]

Intretinerea familiilor de albine in stupul multietajat LangstrothIn lumea albinelor · 4 august 2018 la 10:43

[…] mătcii. De aceea în acest sistem de stupărit matca se uzează mai repede. Este recomandat ca schimbarea mătci să nu se facă primavara  pentru că aportul de ouă se reflectă negativ asupra creşterii […]

Intretinerea familiilor de albine in stupul vertical cu două corpuri · 24 noiembrie 2019 la 20:26

[…] cu puiet de toate vârstele împreună cu albinele de pe ele. Nu este necesar să fie căutată matca. Cuibul de jos se strânge pe ramele rămase apoi se aşează desupra lui al doilea corp. În al […]