Cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii, acest articol conține linkuri de afiliere.Pentru mai multe informații click aici Unele linkuri  nu sunt de afiliere și duc către articole mai vechi. 

    În apicultură un activ valoros sunt și ramele în care albinele depozitează mierea. Acum toamna dăm jos magaziile cu rame, restructurăm cuibul și depozităm toate ramele undeva într-o încăpere. Dacă nu avem grija și le lăsam așa acestea sunt în pericol. În cazul de față dăunătorul  este o molie. Apicultorul trebie să aibă grijă de rame pentru că dacă acestea sunt distruse, în primăvara va fi nevoit să mai facă niste investiții și să cumpere rame noi. Albinele au nevoie de timp pentru a crește fagurii și asta te împiedică să colectezi mierea la momentul oportun, pentru că nu ai avut suficiente rame crescute. Da  ai ghicit vorbim  despre molia cerii. Îți voi prezenta cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii.

Cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii

Sursa imagine: wikipedia.org

      M-am gândit să scriu un articol despre asta și să dezbatem acest subiect. Îți voi prezenta cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii și câteva informații despre molia cerii. Sper să iți fie de folos informațiile  oferite prin intermediul acestui articol și să te ajute să iei deciziile corecte.

       Tabloul clinic se prezintă astfel : fagurii din magazie sau din coloniile slabe sunt îmbracați cu o pânza asemănătoare cu cea de păianjen. Observăm că aceasta s-a format în jurul unor galerii în care se mișcă larva și în celule se găsesc excremente caracteristice moliei de ceară. Majoritatea fagurilor atacați sunt vechi, larvele îi perforează și îi distruge. În fagurii cu puiet albinele nu pot ecloziona. Observăm că în colțurile stupului și la încheieturi sunt coconi alb-gălbui. Pentru o stupină mare pagubele pot fi de ordinul sutelor de milioane.

Cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii

Sursa imagine: wikipedia.org

     Distrugerile pot varia foare mult pentru că uneori coconi pot fi găsiți și în materialul izolator. Observam că în fagurii cu puiet pereții celulelor sunt prelungiți în sus, o parte din puiet este mort sau albinele eclozionate au malformații. În apicultură simptomele exterioare sunt numite ”puiet tubulos”.

Câteva informații despre molia cerii 

    Molia cerii este răspândită în toată lumea, nu este o specie edemica pentru o zonă anume. Sunt două specii molia mare a cerii și molia mică.  Molia mare măsoare 13 mm și cea mică 11mm. Molia mică are aripile argintii, aripile moliei mari sunt mai cafenii pe margine. Aceștia nu se deosebesc deloc prin modul lor de viață. Sunt activi doar noaptea și pătrund în stup sau în încăperi unde sunt depozitate ramele, sunt activi din mai până în septembrie. Principalul vinovat pentru distrugerea ramelor este larva sau omida, molia nu poate consuma ceara. Omizile acestora se hrănesc cu polenul depozitat, învelișul puietului de albine și excrementele larvelor de albine. 

    Omizile sapă galerii în fagure și împing puietul în sus. Pentru a avea suficient spațiu albinele înalță pereții celulelor și așa apare ”puietul tubulos”. Pentru că sunt asunși în fagure albinele nu se pot apăra foarte bine și plus de asta omizile moliei mari de ceara sunt protejate de pâsla țesută peste galerii. 

Cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii

     Vara molia cerii mare poate produce până la opt generații și molia de ceara mica până la trei generații. În toamnă fluturii mor și supraviețuiesc doar ouăle. Dezvoltarea lor depinde foare multe de temperatura mediului ambiant.  Molia mare de ceră are nevoie de 27°C și molia de ceară mica are nevoie de 29°C. 

Cum să combați molia cerii. Cele mai eficiente metode  de combatere a moliei cerii.

       Prevenirea este cel mai bun remediu împotriva acestor dăunători. În prisacă nu trebuie să ținem coloniile slabe pentru că nu se pot apăra foarte bine. Trebuie să evităm depozitarea fagurilor în care a crescut mai multe generații de puiet. Sau utilizarea lor pentru recolta de miere. Primăvara apicultorul trebuie să îndepărteze gunoiul de pe podeua stupului. Fagurii vechi nu trebuie lăsați oriunde, igiena în stupină este foarte importantă. Este suficientă scoaterea fagurilor vechi din dulapul unde sunt depozitați și controlul regulat al celorlalți pentru a distruge fagurii atacați.

Combaterea fizică

      Dacă sunt bine aerisiți fagurii depozitați nu vor fi atacați. Stiva de faguri poate fi acoperita cu o plasă de muște pentru a ține moliile la distanță și poate fi aerisită cu un ventilator. Depozitarea de durata într-o încăpere la o temperatura de 9°C previne dezvoltarea fluturilor. Se poate aplica și tratamentul hipotermic, fagurii pot fi introduși în congelator. La temperaturii scăzute mor toate stadiile de dezvoltare ale moliilor cerii. Astfel în următoarele trei, patru luni nu se mai dezvoltă nicio molie.

      Este nevoie doar de un singur tratament la temperaturi scăzute și astfel în primăvară nu mai este nevoie ca apicultorul să ia alte măsuri. Tratamentul termic este cel mai eficient și mai puțin costisitor. În cazul fagurilor cu provizii acesta nu mai este adecvat și necesită mai multă grijă.

Combaterea biologică

      În combaterea biologică este utilizată bacteria Bacillus thuringensis care omoară larvele și moliile cerii. Această bacterie traiese mult și omoară și larvele care abia au eclozionat. Tratarea se face prin stropirea individuală a  fagurilor cu o soluție apoasă. Acest procedeu inhibă dezvoltarea moliilor cel puțin opt luni. Dar procedura este costisitoare  și asta reprezintă un dezavantaj pentru apicultor. Partea buna este că nu are efecte secundare pentru albine și nici pentru apicultor. Fagurii pot fi reintroduși în colonie unde și acolo efectul tatamentului este de durată.

Combaterea chimică

     În trecut se foloseau multe substanțe periculoase. Dar după mai multe studii s-a ajuns la concluzia că acestea lasă reziduri în miere și reprezintă un pericol pentru sănătatea apicultorului. 

    În tratarea chimică poate fi folosit și acidul acetic care nu pune probleme și combate sporii de Nosema. Cea mai utilizată substanță în prezent este bioxidul de sulf  eliberat prin arderea sulfului. Se arde mocnit o pătrime a fâșiei sulfuroase. Acesta nu omoară ouăle moliilor și tratamentul trebuie repetat la trei săptămâni. Apicultorul trebuie să țină cont de faptul că o gazare prea frecventă  duce la reziduri mari de bioxid în miere. 

Sursa imagine: wikipedia.org

    Și am ajuns la final. După cum ai văzut sunt trei metode de combatere a moliei cerii. Cea mai costisitoare mi se pare combaterea biologică. Sper că informațiile găsite aici să te ajute pe viitor. Lasă-mi un comentariu mai jos și spune-mi părerea ta sau alte metode despre care ai auzit. Iți voi raspunde cât de repede pot.

Sursa: pentru a scrie acest articol am consultat cartea Bolile albinelor de Wolfgang Ritter, Editura M.A.S.T. , Bucuresti .