Trăim într-o lume în care nevoia de hrană creşte din ce în ce mai mult. An de an suntem mai mulţi, avem nevoie de resurse. Avem nevoie mai mult că niciodată de albine pentru a obţine recolte bogate. Pentru a avea maxim de eficienţă ca polenizator familiile de albine trebuie să fie întreţinute special pentru acest scop.

      Suntem pe la jumătatea luni martie început de primăvară.  Albinele vin cu polen dar unele mai rămân pe jos îngheţate. În acest articol vreau să dezbatem  și să îți arăt  cum sa pregatesti familiile de albine pentru polenizare.

     După cum ştiţi familiile de albine pot fi de folos pentru polenizarea culturilor agricole și nu numai. Iată ce se recomandă pentru acţiunea de polenizare: familii de albine puternice, sănătoase, în stare activă, cu zece sau douăzeci de rame, puiet în toate fazele de dezvoltare, provizii de hrană, matcă tânăra şi prolifică. Dacă familiile de albine se folosesc pentru polenizare după data de 15 iunie acestea se vor menţine în stare activă luându-se măsuri pentru a împiedică roirea.

     Pentru polenizarea culturilor agricole sunt necesare 30 de familli de albine pe o vatră iar distanţă dintre stupi va fi de cel puţin 150 de metri, dacă stupii aparţin unor stupine diferite. Stupina nu se amplasează pe direcţia de zbor a albinelor aparţinând altei prisăci.

   Momentul oportun pentru mutarea familiilor de albine în vederea polenizări este începutul înfloririi. Deplasările timpurii nu sunt recomandate pentru că intervine pericolul ca albinele să fie atrase de florile plantelor spontane. Se recomandă că stupii să fie amplasaţi aproape de cultură şi unde este posibil, dispersaţi în grupe mici.

    Pentru speciile cu înflorire timpurie sau târzie, stupii se aşează cu urdinisul spre est. Se aşează spre est pentru a primi mai multă căldură şi lumina solară. Se încălzesc mai repede şi culesul începe dimineata devreme. Pentru culesurile din timpul verii stupi sunt aşezaţi la umbră pentru a-i feri de arşiţe puternice.

      Albinele trebuie să aibă asigurate rezerve de apă. O problema foarte importantă este să se ţină seama de corelarea tratamentelor efectuate pentru combaterea bolilor şi dăunătorilor cu activitatea de cules. Tratamentul culturilor înflorite se face numai în mod excepţional.

    Principalele grupe de plante polenizate cu ajutorul albinelor sunt: pomii şi arbuştii fructiferi, floarea soarelui, rapiţa, muştarul,inul, bostănoasele (pepenii, dovlecii, dovleceii) hrişca , coriandrul, semincerii de leguminoase (lucerna, rifoiul, sparceta) şi semincerii de legume (varză, ceapă, ridichiile ).