Cum sa reduci riscul aparitiei bolilor in familiile de albine, am ales să scriu un articol despre acest topic, te rog să lasi un comentatiru. Spune-ti parerea si impartașeste cu mine si alte informații. ¹Sunt mai mulţi factori care pot determina starea de sănătate a familiilor de albine. Şi anume:

-alegerea amplasamentului

-amplasarea coloniilor

-pastoralul

-umezeala din stup

Alegerea amplasamentului

          O colonie puternică se cunoaşte după aprovizionarea cu polen şi nectar. Coloniile bine hrănite sunt puternice şi încep să dezvolte înstinctul de clădire şi curăţire, astfel acestea devenind mai puţin sensibile la boli. Aprovizionarea cu nectar şi polen depinde de condiţiile de cules din raza de zbor a albinelor. Când se alege locul de amplasare al stupinei trebuie să se ţină cont de faptul că albinele culeg cel mai bine pe o rază mai mică de un km.

         Aceasta este zona în care ar trebui să aibă suficient nectar şi polen pentru aproximativ tot restul anului. Un rol important în oferta de hrană îl joacă şi densitatea albinelor din zona de cules. Aceasta poate influenţa şi transmiterea bolilor pentru că o data cu mărirea densităţii albinelor sporesc şansele de furtişag şi rătăcire(pătrunderea în stupi străini). În aproprierea stupinei trebuie să se asigure o bună aprovizionare cu apă.

       Distanţa până la sursele de apă nu trebuie să fie prea mare, în special primăvara, când începe creşterea puietului. În caz de răcire a vremii, nevoia de apa poate fi satisfăcută prin zborurile scurte ale albinelor în imediata apropiere.

           Stupina trebuie aşezată într-un loc unde este protejată la nord de vântul rece (o perdea de copaci sau garduri vii), urdinisul trebuie să fie orientat către sud, sud-vest astfel albinele au primăvară posibilităţi optime de zbor.

       Excesul de umiditate în locul de amplasare a stupinelor are un efect negativ asupra sănătăţii familiilor pentru că albinele reuşesc foarte greu să regleze umiditatea aerului din stup. Un alt efect negativ al amplasări stupinei într-un asemenea loc ar fi frigul. Frigul persistă mai mult timp acolo, în depresiuni şi în locuri împrejmuite de gard viu se formează aşa numitele ”lacuri de aer rece” unde zăpada se topeşte mai greu.

       Condiţii pentru un loc optim de iernare:

-spere nord, est şi vest locul să fie protejat de vânturi

-să se afle în apropiere un curs de apa care constituie o sursă suficientă

-prezenţa unei livezi de pomi fructiferi sau a pajiştilor care asigură o sursă de polen primăvară şi stimulează dezvoltarea coloniilor de albine.

      În alegerea locului stupinei trebuie să se ţină cont şi de posibilele emisii industriale, metalele grele pot să apară ca reziduri în miere. În apropierea monoculturilor sunt adesea utilizate pesticide.

Amplasarea coloniilor

       Coloniile de albine pot fi amplasate în aer liber sau pavilion. Ambele posibilităţi se diferenţiază forte puţin atunci când vine vorba de sănătatea albinelor. Un dezavantaj al amplasării stupilor în pavilion ar fi imobilitatea care poate avea efecte negative şi anume îngreunarea efectuării de controale pentru depistarea bolilor.

      În cazul amplasării stupilor în aer liber se ţine cont de marimiea stupinei pentru a determina modul de aranjare a stupilor în vatră. Numărul de colonii nu ar trebui să depăşească 20-30 într-un anumit loc. Pentru iernare stupii se vor aşeza mai strâns. Vara amplasarea prea strânsă poate favoriza transmiterea bolilor. În acest anotimp aceştia pot fi amplasaţi în formă de potcoavă sau în grupe de câte patru.

Umezeala din stup

        Indicele mare de umezala din stup constituie un mediu favorabil de îmulțire a multor agenţi patogeni. Umezeala se formează atunci când aerul cald întâlneşte suprafeţe reci. Tempereatura ghemului de iernare este de 20°C . Coaja ghemuli are o temperatură de 10°C .

   Odată cu venirea primăveri creşte şi suprafaţa încălzită şi temperatura medie a ghemului, în aceste condiţii dacă temperaturie exterioare sunt scăzute pe timpul nopţii poate să apăra condensul în locurile  reci. O izolare excesiva provoacă menţinerea aerului rece astfel că şi în timpul zilei se formează umezeală pe pereţii interiori.

      Este de preferat ca stupul să fie aşezat cu o înclinaţie uşoară spre urdiniş pentru a permite scurgerea apei. O uşoară umezeală primăvara timpuriu ar pute fi considerată un avantaj pentru că albinele pot folosi apa pentru a creşte puiet în cazul în care afară e prea frig. Totuşi formarea exagerată de apă în stup trebui evitată pentru a preveni dezvoltarea agenţilor patogeni.

Pastoralul

     Vara târziu sunt crescute albinele de iarnă. Albina de iarnă are nevoie e o rezervă de grăsime pe care şi-o poate forma doar prin aprovizionarea cu proteine. Pentru ca aceasta să se întâmple trebuie să existe o bună aprovizionare cu polen. Plantele furajere ca muştarul şi facelia oferă un cules bun de polen toamna.

      În zona coniferelor aprovizionarea cu polen poate fi o problemă.  Zona coniferelor trebuie părăsită la mijlocul lunii august şi pe la jumătatea lui septembrie coloniile trebuie să fie pregătite de iernare. Plantele care oferă polen în acesta perioadă sunt splinuţa, facelia şi balsamina.

     În  ce priveşte pastoralul trebuie să se ţină cont de anumite formalităţi şi să fie respectate reglementările legale din regiunea respectivă. Apicultorul trebuie să obţină informaţii cu privire la posibilele interdicţii, zone de carantină stabilite în caz de izbugnire a unor boli precum loca americană şi contactarea oficiului veterinar şi al consilierului pentru apicultură.

1. A se vedea Wolfgang Ritter, Bolile albinelor, pag 30-40