Familiile de albine şi mătcile acestora sunt dispuse la contaminiarea cu diverşi paraziţi externi care pot provoca depopularea coloniilor sau moartea acestora. Intervenţia apicultorului ajută albinele să scape de aceşti paraziţi. În acest articol vă voi prezenta parziti in colonia de albine, metode de combatere

Păduchele albinelor

   Parazitează albinele şi mătcile, trăieşte pe capul şi toracele acestora. Păduchele provoacă nelinisete gazdelor şi consumă din hrană. Paraziţii excită albinele în regiunea gurii până când acestea elimina hrana prin trompa. Păduchele albinelor este o insectă şi poate fi observat cu ochiul liber. Acesta are culoarea brun-roşcat. Matca parazitată nu mai ouă şi albinele lucrătoare parazitate nu mai ies la cules.

    Combaterea păduchilor se face cu varachet forte dar mai sunt şi alte substante care pot fi folosite. Mentionez că aceste substanțe erau folosite în trecut, daca dozele sunt prea mari devin periculoase pentru albine și poluează mierea.  Combaterea paducilor de pe albine se mai poate face prin tratarea famililor cu: naftalină( datorită mirosului emanat păduchii sunt ameţiţi şi cad de pe albine) și camfor, se presară  pe un ziar şi se aşează pe fundul stupilor infestaţi.

    Hârtia cu paraziții si substanța se scoate afară a doua zi  dimineața si se arde. Aceste substanțe nu omoară păduchii doar îi amețește.  Tratarea cu aceste substanţe se face în special toamna, la lăsarea seri după încetarea zborului albinelor. Doză de naftalină variază între 10-20 g, după puterea familie, anotimp şi după gradul de infestare. În primul rând se va determina doză pe 3-4 familii parazitate.

    Acţiunea de deparazitare se face trei seri la rând şi se repetă din nou după 8-10 zile timp de câteva seri. Aceste substanţe acţionează doar asupra păduchilor, nu şi asupra ouălelor şi din această cauză tratametul trebuie repetat timp de câteva seri pentru a omorâ şi păduchii ieşiţi din ouă.

   Infestarea cu păduchi poate fi evitată prin: menţinerea curăţeniei în stupi, familiile să fie puternice şi cuibul să nu fie alcătuit din faguri prea vechi. Folosirea naftalinei trebuie facută cu precauție. O expunere prelungită poate provoca moartea larvelor în toate stadiile de dezvoltare

Triungulinul

    Este larva gândacului pestriţ de mai. Această larvă parazitează albinele adulte. Imediat ce a ieşit din ou, larvă se urcă pe flori şi de aici se agaţă de albine şi astfel ajunge în stup. Larva are formă lunguiaţă şi are capul triunghiular.

  Combaterea se face cu aceleaşi substanţe folosite şi la păduchi, dar cu doze mai mici de naftalină sau camfor.

Musca senotainia

   Parazitează albinele culegătoare. Larvele muştei sunt depuse pe toracele albinei. Musca are culoarea cenuşiu- verzuie, cu dungi late albe pe cap. În timpul marelui cules această se aşează pe capacele stupilor, de unde se repede asupra albinelor culegătoare. După ce a depus larva, la ceva timp albina atacată nu mai poate zbura şi cade pe pământ. Larvele muştei au culoare albicioasă.

      Larva iese din cadavrul albinei şi intră în pământ unde se transformă în nimfă. Pierderile de albine culegătoare pot fi de 50% din numărul lor. Dacă apicultorul bănuieşte că albinele sunt atacate de muscă senotainia atunci poate trimite probe de albine care se târăsc, în apropierea stupilor, la un laborator veterinar.

Găselniţa

   Mai poartă numele şi de molia fagurilor. Larvele acestei insecte atacă fagurii, acestea trăiesc în galerii, pe care le sapă în interorul lor. Larvele se hrănesc cu ceară, păstură şi cu resturile gogosilor de la albinele ieşite din celule. Găselniţa îşi desfăşoară activitatea în timpul nopţii această depune ouă din primăvară şi până toamna. După 10 zile din ouă ies larvele.

    Dacă galeria săpată de larvă trece pe sub puietul capacit, nimfele de albine mor. Acest fluture produce pagube însemnate în cuibul familiilor slabe. Găselniţa provoacă mari pagube în stupină. Cel mai frecvent atacă fagurii depozitaţi în magazie şi  răspândește bolile puietului.

Combaterea găselniţei

    Dacă apare în stup se îndepărtează fagurii atacaţi şi cuibul se strânge  pe fagurii acoperiţi de albine.

   În cazul în care apare în dulapurile ori camerele unde sunt ţinuţi fagurii de rezervă combaterea găselniţei se poate face prin afumarea acestora cu pucioasă(sulf). 50g pentru fiecare metru cub de spaţiu. În timpul iernii fagurii pot fi expuşi la ger pentru că frigul sub -10°C distruge ouăle, larvele şi nimfele moliei de ceară.

3 comentarii

orban iosif stefan · 10 iunie 2016 la 22:31

cel mai mare pericol si parazit este stuparul pentru familiile de albine . am zis !!!!! 🙂

    priscarul · 11 iunie 2016 la 22:03

    PARAZÍT, -Ă, paraziți, -te, adj., s. m., s. f. 1. Adj., s. m. și f. (Organism animal sau vegetal) care trăiește și se hrănește pe seama altui organism, căruia îi provoacă adesea daune, boli sau chiar moartea. 2. Adj., s. m. și f. Fig. (Persoană) care trăiește din munca altora, care nu produce nimic.

    Acum cateva mii de ani albinele nu aveau o importanta asa mare penru omenire. In ziua de azi omul are nevoie de albine mai mult ca niciodata. Cine ar poleniza culturile? Stuparul care isi ingrijeste albinele si le iubeste nu este un parazit. El le ofera adapost si protectie si in schimb albinele ii ofera miere si mancare, nu doar omului ci intregului ecosistem. Stuparii care nu au grija de albine si sunt interesati doar de bani(nici nu pot fi numiti stupari) aia domnule, aia sunt cel mai mare pericol si parazit pentru familia de albine.

Loca americana | In lumea albinelor · 21 ianuarie 2018 la 16:28

[…] răspândeşte prin intermediul albinelor hoaţe, trântori, prin adăpătoare, miere infectată, paraziţi ai stupului precum molia cerii şi prin material biologic( familii, roi, mătci-din stupine contaminate).  Loca americană nu se […]