În acest articol îți voi prezenta cum sa salvezi o familie de albine fara matca in care albinele doici au inceput sa oua. Familii de albine ”bezmetice” apar atunci cand matca lipseste un timp mai indelungat din stup.

    Intr-o  familie bezmetica albinele-doici incep sa depuna oua din care vor iesi numai trantori. Albinele-doici nu depun oua normal asa cum depune matca, un singur ou intr-o celula, ci mai multe intr-o singura celula. Puietul provenit de la matcile false are capacelul bombat.

Cum sa salvezi o familie de albine fara matca in care albinele doici au inceput sa oua.

Prima metoda

  Stupul cu familia de albine bezmetica se scutura intr-o parte a stupinei. Fagurii cu puiet vor fi descapaciti si scuturati puternic  pentru a elimina tot puietul din celule si se impart la alte familii de albine. Se scot doua rame cu puiet dintr-o familie normala si se aseaza in stupul in care a stat familia bezmetica, asta dupa scuturarea ramelor de albine.

    Intre cele doua rame cu puiet capacit se pune o colivie cu matca de la familia normala iar in locul ei se pune o  colivie cu o matca de rezerva, sau de la o familie slaba care se uneste cu una din familiile vecine.  Se reduc urdinisurile si se inchid stupii apoi se trec unul in locul celuilalt .

   Culegatoarele din familia normala vor intra in stupul in care se gaseste matca lor si cele doua rame cu puiet. Cele din familia bezmetica vor intra in celalalt stup. Matcile vor fi eliberate in seara urmatoare.

Metoda doi 

   O metoda simpla dar eficienta poate fi introducerea pe la urdinis, seara,  a matcilor varstnice unse cu miere. Albinele scuturate de pe faguri vor fi infometate  24h. Apoi se introduce in stup o colivie cu o matca imperecheata.

    Fagurii din cuibul familiiei bezmetice se impart la familiile puternice. O data cu  introducerea matcii, in familia bezmetica  se introduc si faguri cu provizii.

2 comentarii

Roiul la pachet | In lumea albinelor · 3 martie 2018 la 19:10

[…] fagurii familiei temporar orfanizată până se ajunge la cantitatea menţionată. Se scutură doar albinele de pe fagurii cu puiet. Se scutură pâlnia apoi se montează hrănitorul. Deasupra hrănitorului se montează capacul şi […]

Laptisorul de matca. Cum poate fi produs si valorificat - In lumea albinelor · 24 noiembrie 2019 la 20:44

[…] funcţie de experienţa pe care o are  apicultorul producerea laptişorului se poate realiza  în familii orfanizate ori în familii cu […]